Testele ADN realizate direct pentru consumatori sunt in plina expansiune. Dar un nou studiu publicat in revista Nature ridica o intrebare critica. Cat de precise sunt aceste teste ADN de domiciliu (cum ar fi 23andMe si altele) care ar putea influenta deciziile pentru sanatatea personala a consumatorilor?
Exista destul de multe companii care vand teste ADN direct catre consumatori, companii precum Ancestry.com si 23andMe. Un nou studiu concluzioneaza ca un numar semnificativ de rezultate ADN obtinute din astfel de teste s-ar putea sa nu fie complet precise, pana la 40% dintre cazuri.
Cele mai multe teste ADN direct pentru consumatori folosesc o tehnica denumita genotipare pentru a oferi informatii despre stramosii unei persoane.
Rezultatele mentioneaza, de asemenea, riscul de a dezvolta anumite tulburari si clasifica statutul de purtator de boli specifice. De asemenea, clientii pot primi datele de genotipuri brute de la unele companii, la cerere, pe care le pot duce la companiile terte pentru interpretare.
Oamenii de stiinta de la Ambry Genetics – o companie de diagnosticare care studiaza si datele din analizele ADN realizate direct pentru consumatori – au studiat date de genotipuri brute de la 49 de persoane.
Ei au descoperit ca 40% din ele nu sunt precise. Asta inseamna ca rezultatul a aratat ca o anumita gena a fost prezenta cand in realitate nu era prezenta.
Cele mai multe analize care nu sunt precise au fost legate de cele ale genelor legate de cancer. Au fost descoperite si 8 cazuri in care serviciile terte de interpretare nu intelegeau datele prezente.
Astfel, se recomanda ca oamenii sa opteze pentru teste genetice comandate de medic daca descopera ceva surprinzator intr-un test ADN realizat de altcineva, pentru ca aceasta este cea mai buna modalitate de a confirma rezultatele.