Nu este un secret faptul ca exista o multime de site-uri web si servicii care domina internetul, cum ar fi Google pentru cautare si Facebook pentru social media. In schimb, acest lucru a pus intr-un fel presiune pe multe alte companii pentru a juca dupa regulile companiilor Google si Facebook, deoarece retrogradarea in rezultatele de cautare Google ar putea insemna pierderea unui numar semnificativ de vizitatori.
Tocmai de aceea, nu este surprinzator sa aflam ca, in Australia, autoritatea de reglementare a concurentei din tara a anuntat ca va investiga atat Google, cat si Facebook, in legatura cu suspiciunea ca au perturbat agentiile de stiri si nu neaparat intr-un fel pozitiv.
Autoritatea de reglementare va examina daca practicile Google si Facebook au afectat agentiile de stiri in detrimentul atat al editorilor, cat si al consumatorilor. Intr-o declaratie data de presedintele Comisiei pentru Consumatori din Australia, Rob Sims, „Vom examina daca platformele exercita presiune de piata in detrimentul consumatorilor, creatorilor de continut media si agentilor de publicitate”.
Ramane de vazut daca comisia din Australia va gasi sau nu ceva, dar, asa cum am spus mai devreme, aceste companii Google si Facebook exercita o influenta destul de puternica asupra agentiilor de stiri. De exemplu, cu cateva luni in urma, motorul de cautare a anuntat ca va renunta la politica controversata „first click free” care i-a obligat pe editorii cu paywall-uri (platesti ca sa citesti) si pe agentiile de stiri sa le permita cititorilor sa acceseze trei articole gratuite pe zi inainte de a da de un paywall.
Politica a fost controversata, deoarece Google le dadea lectii editorilor site-urilor si agentiilor de stiri despre cum sa-si gestioneze afacerea, asta daca voiau sa aiba o pozitie foarte buna in rezultatele de cautare ale celui mai folosit motor de cautare.