Ai dat vreodata click pe ceva pe o platforma precum Facebook sau Amazon, iar apoi ti s-au oferit linkuri sugerate care sunt similare cu cel pe care ai dat click? Intr-un fel suna destul de bine, avand in vedere ca acest lucru te poate uneori ajuta sa obtii mai multe informatii in legatura cu ceva despre care citesti, sau sa gasesti un produs complementar si asa mai departe.
Cu toate acestea, in acelasi timp, se pare ca de fiecare data cand apesi pe un link sugerat, renunti la mai multa intimitate de-a ta decat ti-ai dori. Asta potrivit unei cercetatoare de la EPFL pe nume Mahsa Taziki care a dezvoltat un algoritm care poate calcula cat de multa informatie dezvalui despre tine atunci cand dai click pe un link.
Potrivi cercetatoarei, „80% dintre toate click-urile ofera un compromis de nevoie in ceea ce priveste intimitatea pentru utilizatori. Unele click-uri sunt foarte folositoare si nu iti compromit intimitatea, in timp ce altele sunt exact opusul. Obiectivul meu este sa calculez cu precizie utilitatea si efectele care tin de intimititate ale click-urilor utilizatorilor. Utilizatorii pot decide pe ce sa dea click, iar furnizorii de servicii pot folosi de asemenea acest lucru pentru a imbunatati experienta utilizatorilor lor”.
Intr-un fel, te poti gandi la acest algoritm, care masoara nivelul de intimitate la care renunti dupa ce intri pe anumite linkuri, ca fiind ceva similar cu modul in care browsere precum Chrome te avertizeaza atunci cand esti pe cale sa vizitezi un site potential periculos.
Algoritmul care determina la cata intimitate renunti dupa ce intri pe anumite linkuri se afla inca in dezvoltare si exista planuri pentru ca, in cele din urma, sa fie transformat intr-o extensie care ii poate avertiza pe utilizatori atunci cand un site este prea degajat cu privire la informatiile lor personale.