Cinematografia japoneza e cunoscuta pentru filmele horror fabuloase si pentru altele. Dar aceasta nu e doar una dintre cele mai vaste industrii cinematografice din lume, ci si una dintre cele mai vechi.
Prima proiectie de film din Japonia dateaza din 1897, la Osaka
Ceea ce a inceput cu filmarea spectacolelor Kabuki s-a dezvoltat in filmele americane influente fara sonor, inainte de a aparea filme de razboi si cu samurai. Succesul international japonez a fost obtinut cu primul film Godzilla, din anii ’60.
Zeci de ani dupa al doilea razboi mondial japonezii n-au avut armata, asa ca s-au concentrat pe alte lucruri. Cum ar fi filmul (niponii nu si-au epuizat resursele evolutive). Nu-i vom mai vedea incercand sa cucereasca militar lumea, nu mai au tendinte expansioniste de genul asta.
Cinematografia japoneza a fost dominata semnificativ de cateva companii principale
E vorba aici despre Shochiku, TOHO, Toei si Kadokawa Pictures. Industria filmului poate fi impartita in trei etape: productie, distributie si expozitie. In Japonia nu este neobisnuit (sau interzis prin lege ca in Statele Unite) ca toate etapele sa fie gestionate de o singura companie.
Cinematografele japoneze au lansat circa 1190 de filme in 2017
Dintre care peste jumatate dintre ele au fost productii japoneze. Din cauza barierelor de limba si de cultura, filmele japoneze nu sunt atat de populare precum productiile de la Hollywood, dar devin din ce in ce mai cunoscute in afara Japoniei.
In 2017, industria cinematografica japoneza s-a clasat pe locul patru la nivel global. Dupa SUA, China si India
Ca in cazul altor industrii, companiile de film au avut pierderi din cauza crizei economice din ultimii ani si au fost nevoite sa renunte la primul loc in Asia. Dar exista evolutii care indica un viitor luminos pentru producatorii si distribuitorii japonezi.
Rata tinerilor japonezi care vizioneaza filme la cinematografe s-a majorat in ultimele 3 decenii
Forta de munca in scadere a dus la salarii in crestere pentru acestia, permitandu-le sa cheltuiasca mai multi bani pentru activitati de recreatie.
In plus, si numarul in crestere de locuinte de o persoana a dus la cresterea numarului de vizitatori in cinematografe, pentru ca oamenii prefera sa impartaseasca experienta de vizionare cu apropiatii si cu familia in exterior. Mi se pare normal. E mai bine sa fii vazut din cand in cand la cinematograf decat sa fii vazut din cand in cand in puburi.
Un alt factor care influenteaza pozitiv consumul de film in Japonia e utilizarea intensiva a retelelor sociale. Retelele sociale servesc drept platforme de promovare a filmelor de catre businessuri, dar si drept platforme care le permit consumatorilor sa evalueze si sa discute despre acele filme.