Pai, prima femeie regizor din Coreea din Sud s-a nascut in 1923. S-a intamplat sa regizeze doar un singur film, dar cu filmul ala a castigat atentia industriei.
Desi tantita a regizat doar un film, a trebuit sa depaseasca obstacole pe care regizorii barbati din Coreea de Sud nu le aveau de depasit. Filmul pe care l-a regizat femeia pe nume Park Nam-ok se numeste „The Widow” si a fost lansat in 1955.
Park Nam-ok a trebuit sa se confrunte atat cu dificultatile obisnuite ale industriei de film, cat si cu discriminarea de gen. In iunie 1954, isi aduce pe lume fiica si decide sa creeze propriul ei film cam prin acea perioada. Sotul ei, Lee Bo-ra, scrie scenariul.
Park Nam-ok porneste filmarile cu o camera pe 16mm si, impreuna cu altcineva, infiinteaza o companie de film. Regizoarea nu-si putea permite o dadaca, motiv pentru care a fost nevoita sa-si poarte fiica cu ea in timp ce lucra.
Aceasta mai si gatea pentru echipa de filmare atunci cand fonduri nu prea mai erau. In ciuda acestor conditii, regizoarea termina primul sau film. Desi ultima scena a filmului a disparut fara urma, filmul din 1955 e considerat un film emblematic care prezinta ambitiile femeilor de dinainte si dupa razboi, filmul regizoarei deosebindu-se de munca regizorilor barbati.
Chiar si dupa ceva vreme, nu prea au aparut femei care sa se alature industriei sud-coreene de cinematografie in calitate de regizoare, industrie care a ramas dominata de barbati.
In pofida acestor dificultati, Choi Eun-hee, actrita de top a anilor ’60 din Coreea de Sud, a regizat doua filme, in 1965 si 1967. Pe de alta parte, Hong Eun-won, o scenarista de la sfarsitul anilor ’40, a regizat in 1962 filmul ei de debut si a produs alte trei filme, printre care si filmul regizat de Park Nam-ok in 1955.
Dar chiar si regizoarea Hong Eun-won (care era versata si familiarizata cu culisele industriei de film) a trebuit sa renunte la a fi regizoare pentru cel de-al doilea film al sau, fiind retrogradata la rolul de scenarista.
Femeile din industria cinematografica si discutiile despre ele au inceput sa devina mai active in anii ’90, cand curentul feministelor (o nascocire si fabricatie careia nu-i vad rostul; desi ma extra-scarbeste misoginismul) a venit tavalug in Coreea de Sud.
Astfel, femeile din industria cinematografica din Coreea de Sud incep sa se ramifice in diferite sfere. De la critici, producatoare si PR-iste pana la regizoare.
„Holo” – by Dojotech