Zborul din Sydney până în Londra într-un singur „salt”, adică fără nicio escală, a fost de zeci de ani visul aviației. Nici cel mai avansat avion comercial nu e capabil să zboare pe acest traseu complet fără a avea nevoie să se realimenteze cu combustibil.
Plus că e nevoie să se ia în calcul și răbdarea umană. Dar acum acest mit e pe cale să devină o rutină, conform celor spuse de compania aeriană Qantas care e pregătită să lanseze un avion comercial capabil de așa ceva.
Aeronava de top Airbus A350-1000ULR a programului Project Sunrise al companiei aeriene Qantas tocmai și-a încheiat asamblarea majoră (aripi, coadă și trenul de aterizare) în Toulouse, Franța. Următoarele componente care vor fi instalate pentru acest avion comercial sunt motorul și instrumentele de bord.
Avionul comercial va fi livrat pe la sfârșitul anului viitor, după o serie de teste de zbor. Pasagerii comerciali, dacă totul merge bine, vor putea călători în 2027, cel mai devreme, fără nicio escală din Sydney până în Londra și New York.
Airbus A360 nu e un avion comercial pe distanțe mari obișnuit, pentru că Airbus l-a reproiectat pentru a avea un rezervor suplimentar în centru-spate de 20.000 de litri, fiind practic un al doilea stomac.
Acesta îi extinde autonomia până la un timp de zbor de 22 de ore. Avionul comercial nu va avea nevoie să se oprească în Singapore, Doha sau LA pentru realimentare.
Numărul de locuri a fost reconfigurat radical. Qantas va instala doar 238 de locuri (fiind o densitate mai redusă decât pentru unele avioane private), în loc să înghesuie 350 de locuri ca pe alte modele A350-1000.
Reducerea locurilor e o alegere deliberată care înlocuiește locurile la clasa Economic pentru o cameră de respirație și o cabină croită pentru anduranța umană.
Pasagerii acestui avion comercial – care n-are nevoie de escală pe ruta Sydney-Londra – vor găsi o „Zonă a Stării de Bine”, între Economic Premium și Economic. E un spațiu pentru întinderi musculare, exerciții fizice ghidate, hidratare și pentru iluminarea proiectată să păcălească ritmul circadian pentru ca pasagerii să se adapteze la noul fus orar.

